top of page
ARTWORKS
EXHIBITION

[최재성 개인전]

​​​​​

2025. 6.12  Thu  --- 2025.6.18 Wed

​​​​​​

​​​​​​​​

표류의 끝자락

 ‘Drifting to the Edge'

​​​ ​​​Gallery H.art bridge

최재성(Choi JaeSung)
 
수원과학대 정보통신과 
 

개인전 

2025 표류의 끝자락, H.아트브릿지, 서울 

그룹전

2025 새롭지도, 아름답지도 않은 특별한 틈, 와이아트갤러리,서울

[작가노트 ]

 

가족만을 위해 보낸 2,30대가 지나고 떠다니는 남은 기억 속엔

무미건조함만이 붙어 있는 40대가 되었다.

마음속에는 더 이상 아무것도 없는 상태가 되어 남은 삶에 대한 이정표가 없어졌다. 

어쩌다 우연한 권유에 카메라를 들기는 시작했지만,

나에게 있어 사진이란 빛이 흐트러지는 꽃과 그림 같은 풍경들뿐,

사라지지 않는 공허를 따라 무작정 거리로 나가 보았다.

그래봤자 문외한이던 나는

그저 벽에 반사되어 하얗게 변하는 빛이나 진하게 접착된 그림자만 눈에 들어왔고,

그것들을 따라 나도 모르고 나를 모르는 거리에서 목적지도 없고 어디인지도 상관없이

그렇게 도시에서 도시로 골목에서 골목으로 걷기 시작했다. 

얼마나 시간이 흘렀을까? 
평범하기 그지없는 거리가 편하게 느껴지고

주위에 사소한 것들에 집중을 하다 보니

비슷한 건물의 패턴에서도 내가 있는 장소와 시간에 따라

같은 장소임에도

마치 시간이 흐름에 따라 변화를 멈추지 않는 생명의 느낌이 느껴지기 시작했고

마치 새로운 숨결과 마주하는 듯하였다.


그렇게 빛과 그림자로 인해 흐려진 경계 사이로 보이는 작은 틈 안으로 들어가

기존의 형태를 벗어나 새로운 의미를 부여하기 시작하며

모든 관계 속에서

한 개인으로는 강압적으로 받아들여야만 했던

과거의 사실적 형태를 해방하는 작업을 하기 시작했다.

이제서야 비로소 이런 흔적과 사물이 가진 서사를 탐구하고

그것에 나를 투영 시키는 작업으로 인해

지나 온 그리고 나아가야 할 삶에 새로운 이정표가 희미하게 보이기 시작한다. 


수많은 모래알 중에 하나인 나는

왜 특별해지고 싶을까 하는 생각이 많아졌다.

세상에 같은 사람은 없고 같음 감정도 없을 것이지만,

보잘것없는 나조차도 사진으로 인해 온전한 자신을 바라볼 수 있게 되었다.

매일의 빛과 그림자가 다르듯이

누구나에게 방황과 아픔의 시기는 있을 것이다.

그들에게도 마음을 들여다볼 수 있는 틈을 찾을 수 있다는 걸 공유함으로써

타인의 특별함을 보고 싶다.

 

Choi JaeSung

Suwon Science College, Department of Information and Communication

Solo Exhibitions 

2025  Drifting to the Edge, H.art bridge, Seoul

Group Exhibitions 

2025 A Special Crack, Neither New Nor Beautiful,Yart_gallery, Seoul
 

Artist Statement​

After spending my twenties and thirties solely for my family, I now find myself in my forties, adrift in memories that feel nothing but dry and hollow. My heart feels emptied out, and the roadmap for the rest of my life has disappeared.

By chance, someone suggested I pick up a camera. At first, photography meant nothing more than blurred light on flowers or postcard-like landscapes. Still feeling empty inside, I aimlessly stepped out into the streets. As a complete novice, all I could really see were the pale reflections of light on walls or shadows deeply etched onto surfaces. So I began to follow them — through streets that didn’t know me, and that I didn’t know in return. With no destination in mind, I wandered from city to city, alley to alley.

How much time has passed since then?

At some point, these ordinary streets began to feel familiar. As I focused more on the small, surrounding details, even the repetitive patterns of buildings started to change — depending on the time and place, the same scene revealed new life, a sense of breath that kept shifting with time.

Through the blurred boundaries shaped by light and shadow, I began to slip into small cracks in the world — cracks that allowed me to escape the rigid forms of the past and assign new meaning to them. From within every relationship where I once had to accept things as fixed truths, I started the work of liberation.

Only now am I beginning to see a faint new roadmap in life, revealed through the process of exploring the narratives embedded in traces and objects — and projecting myself into them. Lately, I’ve often wondered why I, just one of countless grains of sand, want to be special. No two people are the same, and no emotions are ever truly identical — and yet, through photography, even someone like me has learned to face myself honestly.

Just as each day’s light and shadow are never the same, everyone experiences moments of drifting and pain. By sharing this journey of looking inward, I hope others, too, can find their own opening — and through it, recognize the quiet, unique beauty in those around them.
 

COPYRIGHT  © H.ART BRIDGE ALL RIGHTS RESERVED

bottom of page