김민정 (Kim Min Jeong)
중앙대학교 일반대학원 조형예술학과 서양화전공 석사 졸업
청주대학교 비주얼아트학과 학사 졸업
개인전
2024 말랑한 일렁임 : Soft Ripples, H.아트브릿지, 서울
그룹전
2020 불완전 시점Ⅰ, 쉐마미술관, 청주
수상
2024 예술의 전당 청년미술상점 8월 3부 작가 선정
2017 제 42회 충북미술대전 입선
작가노트
명확히 이야기할 수 없는 불안정한 것들을 시각적으로 표현해 보면 어떨까? 어떤 모습일까?에서 시작되었다. 살아가면서 살갗으로 느껴오는 여러 감정과 생각들이 넘쳐흐를 때마다 붓을 잡는다. 그리고 붓 끝에 담아 일기장처럼 채워나간다. 페이지를 채워나가며 묵직한 마음의 무게를 비워내 보려 한다.
그것들은 모두 트라우마적 기억의 잔상들과 연결되어 있는 불편한 감정덩어리들이다. 유년기 시절, 선인장을 향해 넘어진 작은 사고가 있었다. 그 기억 속 고통은 곰팡이처럼 사라졌다 피어났다를 반복하며 자신의 존재를 내게 틈틈이 알려주곤 한다. 결국엔 사라지지 않는다면 마주치는 것에 대한 두려움을 이겨내고자 하는 몸부림으로 치환해 보자. 그렇게 탄생한 자아상은 본인의 감정덩어리들을 결합한 단단하면서도 말랑한 양가적인 존재이다.
붓 끝에 담기는 불편한 감정덩어리들은 한층 한층 얇게 덮고 펴 바르는 방식으로 그려진다. 상당히 오랜 시간이 필요로 하지만 여러 번의 붓질 끝에서 오는 느슨한 색감들은 불안정한 내게 진득하고도 고요한 에너지를 준다. 숨이 트여지는 기분으로 반복적인 행위에 집착하는 그 시간은 평화로움과 안락함을 제공하며 다시금 앞을 볼 수 있는 에너지로 채워져 간다. 색감들이 서로 덮이고 덮혀지는 순간에 오는 쾌감은 내게 자연치유와 같다.
Kim Min Jeong
Master of Fine Arts, Chung-Ang University
Department of Visual Arts, Cheongju University
Solo Exhibitions
2024 Soft Ripples, H.art bridge, Seoul
Group Exhibitions
2020 Imperfect viewpointⅠ, Schema Museum of Art, Cheongju
Awards
2024 Seoul Arts Center Youth Artist's Shop August Part 3 Artist Selection
2017 Finalist, 42th, Chungbuk Art Exhibition
Artist Statement
It all began with the thought: How could I visually express those unstable things that cannot be clearly articulated? What would they look like? Every time emotions and thoughts overflow within me, I pick up a brush. With each stroke, I fill the canvas as though writing in a diary, hoping to release the weight of my heavy heart as I complete each page.
These emotions are all connected to the lingering traces of traumatic memories—uncomfortable, burdensome feelings. One childhood memory involves a small accident where I fell toward a cactus. The pain from that memory resurfaces repeatedly, like mold that fades and returns, quietly reminding me of its existence. If these memories won’t disappear, I want to turn my fear of confronting them into a struggle to overcome. The self-portraits that emerge from this process are a blend of my emotional burdens—a form that is simultaneously solid and soft.
The uncomfortable feelings that gather at the tip of my brush are layered and spread out thinly, over and over. This process takes a great deal of time, but the soft hues that result from repeated strokes provide me, in my instability, with a steady and calm energy. The repetitive act of painting, an almost obsessive process, feels like a release—it grants me peace and comfort, and gradually restores the strength to look forward once again. The satisfaction that comes from seeing the colors layer and overlap is a kind of self-healing for me.