김강미 (Kangmi Kim)
서울 디지털 대학교 미술학 (회화) 학사
개인전
2024 시적인 태도, H.아트브릿지, 서울
그룹전
2022 PARADISM HER AREA ,K&K GALLERY, Los Angeles
수상
2024 24회 대한민국 안견 미술대전 입선
2022 42회 대구 미술대전 특선
26회 나혜석 미술대전 입선
'PARADISM HER AREA' 국제선정작가 공모 당선
2021 47회 부산미술대전 입선
2020 6회 전국 섬진강 사생공모 최우수상
2019 독도 미술대전 입선
작품소장처
순창군청
작가노트
길바닥 모퉁이에서 뒤집어져 누워있는 돌멩이.나의 발끝에 부딪혀 이리저리 굴러 다녀도 되는 존재.
신은 내가 저 미물 보다 더 귀하다 말해 준 적 없지만, 나의판단은 난 살아있는 생명이고 저것은 죽은것이라 생각한다면, 분명 내가 더 귀하다고 단정 짓는다. 저기 저 산은 광물을 내게 줘야 한다. 저 물은 수자원을 줘야하고, 저 흙은 곡식을 만들어 내게 줘야 한다. 난 저것들 보다 귀하니깐.
우리가 '저것들' 이라고 할 만큼 귀한 존재 일까? 이름모를 들꽃, 노오란 나비 보다 귀한가?산새와 나무들, 밤에 우는 산짐승 보다도? 우리는 아무 근거를 제시 할 수 없는 사고를 하고있다고 생각한다. 왜, 우리의 삶이 짐이 되었는가? 우리의 감성은 이성보다 못한 것인가? 돌멩이 하나, 작은나비, 이름모를 들꽃에 경이로움을 느끼면 안 되는 것인가? 그 경이로움을 시적으로 표현해서 그림을 그리면 후져 보이는 것인가? 그렇다면, 근대미술처럼 보이기 위해서 물감을 떡칠 하던가 퍼포먼스를 하던가 알아 듣지 못 할 용어를 섞어 관객을 사로 잡아야 하는가?
난 작은 바람도 귀하다. 돌멩이도 귀하고, 산새와 나무, 산짐승, 잡초와 강물, 하물며 너도 나에겐 너무 귀하다. 나의 감성을 시를 쓰듯이 색으로 표현하며 그림을 그렸다. 나의 그림도구는 나이프이다.그것을 사용해 날카롭게 물감을 가르고, 바르고, 덮고, 살포시 빗살로 긁고, 달래며 부드럽게 시를 쓰듯 그림을 그렸다. 때론 강렬해서 거칠게 느끼게 하고 싶고, 때론 잔잔하여 속삭이듯 느끼게 하고 싶다. 그래서 난 이그림들을 시를 대하듯 느껴주길 너무 간절히 바라고 또 그렇게 느껴보라 권하고 싶다.
Kangmi Kim
Bachelor of fine arts, Souel Digital university
Solo Exhibitions
2024 A Poetic Attitude, gallery H.art bridge, Seoul
Group Exhibitions
2022 Los Angeles 'HER AERA' ,K&K GALLERY, Los Angeles
Awards
2024 Exhibitions of The Angyeon Fine Arts Festival
2022 Exhibition of 'HER AREA ' Contest' Fine Arts Festival
2020 2nd place in the 6th 'National Seomjingang River Contest'
Standing Exhibitions
Sunchang County Office
Artist Statement
An upside-down stone on a street corner. A stone that be kicked here and there on my toes. God never told me more precious than a rock.
But I'm living my life, and that's not it. I conclude that I am more valuable. That mountain needs minerals to be given to me. That water need a water resources to be given to me. That soil needs grain to me. Because I'm more precious than those.
Are we as precious being as we can say "Those things"? An unknown flower, it is more precious than a yellow butterfly? Mountain birds and trees, are they more precious than mountain animals that cry at night. I think we're thinking that we can't provide any evidence. Why did our lives become a burden?
Are our emotion worse than reason? Shouldn't I be amazed by a stone, a small butterfly, and an unnamed wild flower? Poets it look shabby if I express the wonder poetically? Is it necessary to capture the audience in difficult terms, whether it is covered in paint or performing art to look like modern art?
Even a small wind is precious to me. Rocks, live birds and trees, live animals and weeds are precious to me. You are also too precious to me. I drew a picture by expressing my emotions in colors as if I was writing a poem. sometimes I want to make you feel dazed because it's intense. sometimes I want to make you feel calm and whispery.
My drawing tool is a knife. Using it, I cut the paint sharply, applied it, covered it, scratched it, with a comb, and gently painted it, as if I were writing poetry. I want the audience to feel these painting as if they were poetry.