top of page
장인영 (RAYOO)

[​ 라유 개인전 ]

2024 12. 5  THU  --- 12. 11  WED

​​​

깨진 틈이 있어야 그 사이로 빛이 들어온다​​

There must be a crack so that light can come through it

Rayoo

Solo Exhibition

 

​Gallery H.art bridge

​​

라유 장인영 (Rayoo) 

인천가톨릭 대학교 조형예술학과, 석사수료

남서울 대학교 환경조형학과(유리 전공), 학사


개인전

2024 깨진 틈이 있어야 그 사이로 빛이 들어온다, 갤러리 H.아트브릿지, 서울

그룹전

2024 전통초가 예술인마을 참여작가전 ‘여섯 개의 섬’, 오백장군갤러리, 제주

2024 한국매듭연구회, 주 일본 한국문화원, 도쿄

2023 제31회 한국매듭연구회 '매듭장의 시공', 국가무형문화재 전수교육관 기획전시실 올, 서울

2023 쫌쫌따리, Gallery Ea, 서울

2023 대학연합그룹전, 갤러리 파비욘드, 서울

2023 Creative Reaction, A BUNKER 갤러리, 서울

2022 일상 외면된 풍경 그리고 이상몽, 대안예술공간 이포, 서울

2022 Art Communication, Espace Sorbonne 4, 파리, 프랑스

2022 ‘She, It’ 2인전, 아트마갤러리, 서울

2022 Summer Youth Start 대학연합그룹전, 갤러리 파비욘드, 서울

2022 제14회 옻빛전 '손대현과 제자들', 국가무형문화재 전수교육관 기획전시실 올, 서울

2022 제3회 인연의 플랫폼, 갤러리 라메르, 서울

2021 제30회 한국매듭연구회 회원전 '작은설 동지', 국가무형문화재 전수교육관 기획전시실 올, 서울

2021 제2회 인연의 플랫폼, 라메르 갤러리, 서울

2020 한국 현대 유리의 진화 2020, 신세계 백화점, 천안

2019 제29회 한국매듭연구회 회원전 '담다', 국가무형문화재 전수교육관 기획전시실, 서울

2017 제28회 한국매듭연구회 회원전, 국가무형문화재 전수교육관 기획전시실, 서울

2017 일본 오사카 한국문화원 초청 특별전, 오사카, 일본

2016 일본 고려미술관 특별전, 교토고려미술관, 교토, 일본

2015 제27회 한국매듭연구회 회원전 '유소흐르다', 국가무형문화재 전수교육관 기획전시실, 서울

2012 국제유리도예 45인 조형전, 마가미술관, 용인

2012 물질의 변용, 리각미술관, 천안

2011 G.A.S (GLASS ART SOCIETY )참가, Seattle, U.S.A

수상

 

2023 한국창조미술대전, 입선, 서울

2022 중앙창조미술대전, 입선, 서울

2010 Bell Art& Design Award, 입선, 진천


아트페어

2022 제21회 Seoul Design Festival, 코엑스HALL C, 서울

2016 대한민국무형문화대전, 킨텍스, 일산

2011 공예트랜드페어, 코엑스, 서울

작가노트

한 사람의 기억을 관찰하는 것은 인간의 역사와 삶, 그리고 그가 본 세계를 이해하는 것을 의미한다. 보통 기억을 그린다는 것은 특정한 장면이나 장소를 그린다는 의미가 있지만, 저의 작업은 기억 속에서 관찰한 것들을 마치 퍼즐을 맞추듯이 신비로운 과정을 통해 표현된다.

 

우리가 흔히 알고 있는 기억의 방식은 실제와 다른 이미지로 접근되는 경우가 많다. 이러한 이미지들은 잔상처럼 표현되어 현재의 나를 과거의 경험에 연결한다. 유리 재료를 사용해 어린 시절의 감정적 경험을 시각적 언어로 표현하는 경우, 유리 표면에 그려진 그림들은 감정의 흐름을 상징하며, 빛과 그림자의 상호작용이 색다른 시각적 경험과 감정의 흔적을 가시화한다.

 

예를 들어 ‘이것은 현무암이 아니다‘는 제주의 상징인 현무암을 유리와 결합해 외형적 변형이 본질을 변질시키지 않을 것이라는 예술적 상상력을 더해 재료 변형을 가지고 심리적 성찰을 탐구한다.

 

가령, 돌과 유리의 변형 과정에서 일어날 수 있는 작은 균열조차도 그 과정과 결과를 자세히 살펴보면 새로운 심미성을 발견하게 된다. 이것은 사물의 아름다움에 대한 무한한 열린 가능성을 제시하며, ‘깨진 틈이 있어야 그 사이로 빛이 들어온다’라는 제 작품의 방향성을 잘 나타내고 있다. 이때 틈과 빛이란 ‘고통과 시련을 통해 인간이 성장하고, 진정한 자아를 발견할 수 있다’라는 생각과 상통하며, 이를 통해 새로운 자기 발견과 궁극적 성찰을 이루게 된다.

 

제 작품들은 대부분 인간의 내면적 경험 세계와 고유가치의 특성을 반영하며, 본질과 외형의 이질성에 중점을 두고 작가의 경험과 대상을 바라보는 과정을 통해 본질이라는 것이 과연 무엇인지를 관객에게 다시 한번 생각하게끔 한다.

 

또한 시각예술로 전달하고자 하는 따뜻한 말 한마디는 개인의 경험적 삶을 바탕으로 분절된 장면을 그 장면의 상징적 색으로 담아 표현한다. 기억에 담겨진 필름의 조각들을 다시 재편집하듯이 작가 고유의 특징적 소재들을 가지고 공간에 연결시켜 고립되는 현대인들의 마음을 투명성을 가진 유리로 표현하여 저마다의 상처에 가려진 무의식 속의 자아를 내면의 빛으로 그려낸다.

Rayoo

MFA, College of Fine Art and Design, Catholic University, Incheon

BFA, Department of Environmental Art and Design(Glass Major), Namseoul University

 

Solo Exhibition

​​

2024 There must be a crack so that light can come through it, Gallery H.art bridge, Seoul

Group Exhibitions 

2024  Jeju Stone Park Thatched Cottage Village Artist in Residence Exhibition  ‘Six Islands’, Obaekjanggun Gallery, Jeju 
2024   Maedeub: Korean Knots, Korean Cultural Center in Japan, Tokyo, Japan
2023  The 31th Members Group Exhibition of Korean Maedeub Research Institute  ‘Time and Space of Maedeubjang’, National Intangible Cultural Property Training Center, Special Exhibition Hall, Seoul 
2023   Zomzomtari, Gallery Ea, Seoul
2023   University Federation Exhibition, Gallery Far Beyond Seoul, South Korea
2023   Creative Reaction, Gallery A BUNKER, Seoul, South Korea
2022  ‘Scenery that’s turned away from daily life and ideal dreams’, Alternative  Art Space Ipo, Seoul
2022   Art Communication, Espace Sorbonne 4, Paris, France
2022   ‘She, It’ by Two Artists, Gallery Artma, Seoul
2022   Summer Youth Star, Gallery Far Beyond, Seoul
2022   The 3rd Platform of Destiny, Gallery La Mer, Seoul
2022 The 14th Lacquer Exibition ‘Son Dae-hyun and his Disciples’, National Intangible Cultural Property Training Center, Special Exhibition Hall, Seoul  
2021 The 30th Members Group Exhibition of Korean Maedeub Research  Institute ’Jageun-Seol, Dongji’, National Intangible Cultural Property Training Center, Special Exhibition Hall, Seoul 
2021  The 2nd Platform of Destiny, Gallery La Mer, Seoul
2020  The Evolution of Korean Contemporary Glass Art 2020, Shinsegae Department,  Cheonan
2019  The 29th Members Group Exhibition of Korean Maedeub Research Institute  ‘Damda’, National Intangible Cultural Property Training Center, Special  Exhibition Hall, Seoul
2017  The 28th Members Group Exhibition of Korean Maedeub Research Institute, National Intangible Cultural Property Training Center, Special Exhibition Hall, Seoul  
2017 Exhibition in Osaka, ‘Maedeu: Korean Knots’ hosted by the Korea  Cultural Service, Osaka, Japan
2016 Exhibition in Kyoto, ‘Maedeu: Korean Knots’ hosted by the Koryo  Museum of Art, Kyoto, Japan
2015  The 27th Members Group Exhibition of Korean Maedeub Research Institute  ‘Yuso Flows’, National Intangible Cultural Property Training Center, Special  Exhibition Hall, Seoul 
2012  International Exhibition of Ceramic Glass by 45 Artists, Maga Museum,  Yongin
2012  Alteration of Matter, Ligak Museum of Art, Cheonan
2011  G.A.S(GLASS ART SOCIETY), Seattle, U.S.A 

 

Awards

2023  Winning Work, 10th Korean Creation Grand Art Exhibition, Seoul, South  Korea
2022  Winning Work, Joongang Painting Exhibition, Seoul, South Korea
2010  Winning Work, Bell Art & Design Award, Jincheon, South Korea

 


Art Fairs

2022  The 21st Seoul Design Festival, COEX HALL C, Seoul, South Korea
2016  Festival of Korean Intangible Cultural Heritage, Kintex, Ilsan, South Korea  2011  Craft Trend Fair, COEX, Seoul, South Korea

Artist Statement​

Observing a person’s memory means understanding human history, life, and the world he saw. Usually, to draw a memory means to sketch a specific scene or place, but my work is expressed through a mysterious process as if a man were solving a puzzle with observations in one’s memory.

 

The way we remember is often approached with images that are different from the real thing. These images are represented like afterimages, connecting me to past experiences. When using glass materials to visually express the emotional experiences of childhood, the paintings on the glass surface symbolize the flow of emotions, and the interaction of light and shadow visualizes the traces of different experiences and emotions.  

 

For example, ‘This is not basalt’ which combines basalt, the symbol of Jeju, with glass, explores psychological reflection with material deformation, adding the artistic imagination that external deformation will not alter its essence. In other words, even small cracks that can occur during the deformation of stone and glass, if we look closely at the process and the consequences, we can discover a new aesthetics.

 

This presents an infinite number of possibilities for the beauty of things, and it illustrates the direction of my work, which is that there must be a crack so that light can come through it. At this time, the gap and light correspond to the idea that humans can grow and discover the true self through pain and trials, and new self-discovery and ultimate reflection are achieved though this.

 

My works reflect the characteristics of the world of human inner experience and intrinsic value, and makes the audience think again about what the essence is through the process of looking at the artist’s experiences and objects with a focus on the heterogeneity of essence and appearance.

 

In addition, a warm word to convey through visual art expresses the segmented scene with the symbolic color of the scene based on the individual’s experience. As if re­editing the pieces of the film contained in the memory, they connect the artist’s unique characteristic materials to the space , expressing the isolated modern people’s minds with transparent glass, depicting the unconscious self hidden by each wound as the inner light.

bottom of page