[심명희 개인전]
2023 May. 11 ~ 2023 May. 17
더 먼저, 더 오래_ 차이와 반복에 대한 단상
Gallery H.art bridge
심명희 (Shim Myung Hee)
이화여자대학교 사회생활과 역사 전공 졸업
서강대학교대학원 사학과 석사과정 동양사전공 수료
현재
한국여성사진가협회. Post Photo Group(PPG)
쉐마아트포럼. 충북판화가협회 회원
개인전
2023 더 먼저, 더 오래_ 차이와 반복에 대한 단상. H.아트브릿지 갤러리, 서울
2022 더 먼저, 더 오래_ 차이와 반복에 대한 단상, 충북문화관 숲속갤러리, 청주
2020 Time and Timeless, 갤러리인덱스, 서울 & 예일갤러리, 청주
2015 A Possible World, 갤러리인덱스, 서울 & 숲속갤러리, 청주
2012 The Flower, Your Face, 예술의전당, 청주
2011 Carpe Diem, Turski Kulturni Centar, Sarajevo, B&H
2007 無心에 이르다, 예술의전당, 청주
2006 무궁화 꽃이 피었습니다, 갤러리포토클래스, 대전 & 무심갤러리, 청주
그룹전
2022 시간과 공간 위로 걷다, 신불당아트센터 M갤러리, 천안
2022 이성과 감성이 만든 공간- 소장품 Collection, 쉐마미술관, 청주
2021 Lohas’s Mythos- 사랑과 죽음에 관한 서사 16, 대청문화전시관, 대전
2021 Post Photography 전, 갤러리인덱스, 서울
2020 Personal Identity Matter + Exit 2020, 갤러리 MC, 뉴욕
2020 Post Photography 전, 갤러리인덱스, 서울
2019 Exit 2019 ‘Satelite’,갤러리 MC, 뉴욕
2019 새로운 미래를 위한 뉴 플랫폼, 충북문화관 숲속갤러리, 청주
2019 한국-프랑스 현대미술 파리전 ‘New Dialogue’, 갤러리 89, 파리
2018 Exit 2018 'The 9th Door', 갤러리 MC, 뉴욕
2017 Exit 2017 'A Montage of Identities', 갤러리 MC, 뉴욕
2017 혜초 이후 – 한국, 인도 문화의 소통, 인도한국문화원 갤러리, 뉴델리
2017 ICA 한.일 현대미술전, 갤러리청주, 청주
2016 ICA 한.일 현대미술전, 충무아트센터, 서울
2016 ‘맥, 청주지평’ 2016 청주시립미술관 오창관개관기념전, 청주시립미술관, 청주
2015 Play Tool(工作所), 판화미술관, 진천
2015 Super Paper 종이에 그리기 종이로 만들기, 넥스트아트미술관, 청주
2014 한국현대사진전_사라예보 윈터 페스티벌, 사라예보시립미술관, 사라예보
2014, 순간적이거나 반복된 것의 차이, 대청호미술관, 청주
2013, "想-像" 사진과 회화가 만나다, 쉐마미술관, 청주
아트페어
2020 GUMIART 2020, ‘In a Fit’, GUMICO, 구미
2017 Withartfair 2017, 그랜드인터컨티넨탈 서울 파르나스, 서울
2013 청주국제아트페어, 문화산업단지, 청주
작품소장
국제사라예보윈터페스티벌 조직위원회(B&H)
태양도미술관(중국 하얼빈)
쉐마미술관(청주)
[작가 노트]
더 먼저, 더 오래 _ 차이와 반복에 대한 단상
관성처럼 흐르는 시간의 강물을 따라 가다 문득 멈추어 서서 시간의 문을 열고 뒤돌아본다. 그동안 무엇을 위하여 무엇을하며 어떻게 살아왔던 것일까. 평이한 삶의 리듬에 안주하여 미래에 대한 막연한 믿음 속에서 살았던 것은 아닌가. 좀 더 치열하게 살 수 있었을 것 같은데 하는 아쉬움이 남는다. 다시 용기를 내본다. '한 겨울이 되어서야 나는 내 안에 사라지지 않는 여름이 있다는 것을 마침내 깨달았다.' 는 알베르 까뮈의 고백처럼 내 안의 푸른 그 무엇이 나를 다시 일으켜 준다.
사진을 매체로 사실의 재현을 넘어서 내면에 잠재해 있는 감정과 상상, 사유의 세계를 표현해보았다. 우려내어 마신 후 버려지는 찻잎이 내 작업의 소재다. 그것들은 내 작업에서 하얀 이미지로 표현된다. 뜨거운 불과 물의 세례를 거치고 맛있는 차로서 소명을 다한 후 버려지는 찻잎은 나에게 해탈과 영원한 생명. 자유의 의미로 다가온다. 같아 보이나 결코 같지 않은 이미지의 무한 반복. 오랫동안 축적된 기억들을 소환하는 과정을 통해 새로 태어나는 자아를 상상해본다. 이번 전시에서는 흑백의 단순 간결한 이미지를 점층하여 나 자신과 동시대인들에게 회복과 치유의 메세지를 함께 나누고자 한다.
같아 보이지만 결코 같지 않은 무수한 이미지의 반복과 겹겹이 쌓인 레이어 안에는 나의 못다 피운 열정과 욕망, 소소한 기쁨, 얼마쯤의 후회와 회한, 사람과 시절에 대한 안타까움, 작품에 대한 뼈아픈 고민 그리고 흐릿한 투병의 시간과 기억들이 녹아있다. 그것들을 하나씩 꺼내어 들여다보고 미지의 공간으로 다시 흘려보낸다. 무수히 반복되는 이러한 과정은 나에게 심리적인 자유로움과 해방을 허용한다. 일종의 셀프 부채 탕감이라고나 할까. 녹슨 나를 위해 불어주는 휘파람 같은 것. 신선한 바람결에 한결 가벼워진 어깨로 천천히 걸어가는 나를 상상해본다.
Shim, MyungHee
Ewha Womans University History Education
Sogang University Graduate School, Asian History
Korean Women Photographers Association. Post Photo Group (PPG).
Shema Art Forum. Member of Chungbuk Printmakers Association
Solo Exhibition
2022 The earlier, the longer_ Thoughts on Difference and Repetition, Chungbuk Cultural Center Soopsok Gallery, Cheongju
2020 Time and Timeless, Gallery Index, Seoul & Yale Gallery, Cheongju
2015 A Possible World, Gallery Index, Seoul & Soopsok Gallery, Cheongju
2012 The Flower, Your Face, Cheongju Arts Center, Cheongju
2011 Carpe Diem, Turski Kulturni Centar, Sarajevo, B&H
2007 Reaching the emptiness, Cheongju Arts Center, Cheongju
2006 Mugunghwa Has Bloomed, Gallery Photoclass, Daejeon & Musim Gallery, Cheongju
Group Exhibition
2022 Walking on Time and Space, Sinbuldang Art Center M Gallery, Cheonan
2022 A Space Created by Reason and Sensibility - Collection, Shema Museum of Art, Cheongju
2021 Lohas’s Mythos- Narrative of Love and Death 16, Daecheong Cultural Exhibition Center, Daejeon
2021 Post Photography, Gallery Index, Seoul
2020 Personal Identity Matter + Exit 2020, Gallery MC, New York
2020 Post Photography, Gallery Index, Seoul
2019 Exit 2019 ‘Satelite’, Gallery MC, New York
2019 New Platform for a New Future, Chungbuk Cultural Center Soopsok Gallery, Cheongju
2019 Korea-France Contemporary Art Paris Exhibition ‘New Dialogue’, Gallery 89, Paris
2019 Post Photography, Gallery Index, Seoul
2018 Exit 2018 'The 9th Door', Gallery MC, New York
2017 Exit 2017 'A Montage of Identities', Gallery MC, New York
2017 After Hyecho – Communication between Korea and India, Korean Cultural Center India Gallery, New Delhi
2017 ICA Korea-Japan Contemporary Art Exhibition, Gallery Cheongju, Cheongju
2016 ICA Korea-Japan Contemporary Art Exhibition, Chungmu Art Center, Seoul
2016 ‘Mac, Cheongju GiPyeong’ 2016 Cheongju Museum of Art Ochang Museum Opening Exhibition, Cheongju Museum of Art, Cheongju
2015 Play Tool, Print Art Museum, Jincheon
2015 Super Paper Drawing on Paper, Making with Paper, Next Art Museum, Cheongju
2014 Contemporary Korean Photography_Sarajevo Winter Festival, Sarajevo Museum of Art, Sarajevo
2014 The difference between Momentary and Repeated, Daecheongho Museum of Art, Cheongju
2013 "Imagination" Photography meets Painting, Shema Museum of Art, Cheongju
Art fair
2020 GUMIART 2020, ‘In a Fit’, GUMICO, Gumi
2017 Withartfair 2017, Grand InterContinental Seoul Parnas, Seoul
2013 Cheongju International Art Fair, Cultural Industry Complex, Cheongju
Collection
International Sarajevo Winter Festival Organizing Committee (B&H)
Taeyangdo Art Museum (Harbin, China)
Shema Art Museum (Cheongju)
Artist Statement
The Earlier, The Longer _ Thoughts on Difference and Repetition
As time flows like inertia, I find myself pausing to reflect on my life's journey. Have I been living in a vague belief about the future, settling for a normal rhythm of life? I feel a sense of regret that I could have lived more fiercely. However, I find courage in Albert Camus's confession that there is a summer inside me that never goes away.
My medium for expressing the emotions, imagination, and thoughts latent inside me is photography. I use discarded tea leaves as the subject matter of my work, represented as white images. For me, these tea leaves symbolize liberation and eternal life, as they are thrown away after fulfilling their mission as delicious tea. Through infinite repetitions of images that look the same but are never identical, I imagine a new self being born by recalling long-accumulated memories.
In this exhibition, I aim to share a message of recovery and healing by layering simple black and white images. As I repeat this process countless times, I find psychological freedom and liberation. It's like a whistle blowing for the rusty me, allowing me to walk slowly with lightened shoulders in the fresh wind. Within these repetitions of images, I find my unsatisfied passion, desires, small joys, regrets, and struggles melting away. I examine each one before releasing it into an unknown space, giving me a sense of self-debt relief.